Audiovizualiųjų menų centre atidaryta vilniečio menininko Dano Aleksos personalinė paroda „Pakeista paskirtis“, kurioje skulptūriniais objektais plėtojama jo kūryboje svarbi nykimo estetikos tema.
Paroda yra (AV17) galerijos vykdomo projekto dalis, kurio metu žymių tarpdisciplininių menininkų kūryba jau kelerius metus pristatoma mažesniuose šalies miestuose. Šiemet be D. Aleksos parodos mūsų mieste, rugpjūčio mėnesį Jonavos kultūros centre bus pristatyta Deniso Kolomyckio paroda „Femina“, o gruodžio mėnesį VDA Telšių galerijoje duris atvers Jurgos Barilaitės instaliacijų paroda „Dugnas“.
„Taip jau išėjo, kad man teko Alytus. Sinagogą nuotraukose buvau matęs dar iki šio projekto įgyvendinimo. Tai net žiūrint nuotraukas architektūriškai įsimintinas pastatas, todėl iš karto suintrigavo“, – „Dainavos žodžiui“ sakė konceptualus tarpdisciplininio meno kūrėjas D. Aleksa. Pagrindinės menininko kūrybos ašys yra laikas ir vieta bei jų tarpusavio santykis.
Anot menininko, jo kūryboje viena iš vyraujančių temų yra nykimo estetika (šį terminą D. Aleksa įvedė pats). „Daugelio žmonių akimis, kultūra yra gėrio kūrimas, tačiau lygiagrečiai kultūra pati save griauna ir ant griuvėsių viskas iš naujo statoma, pavyzdžiui, – Detroito (JAV), Prietės (Ukraina) miestai. Žmones labai traukia tokių vietų lankymas, fotografavimasis jose ir nuotraukų kėlimas į socialinius tinklus – tai rodo, jog nykimo estetika visados žmoniją traukė. Šiuo atveju Alytaus sinagoga su savo istorija, jos nykimo momentais ir sudomino“, – kalbėjo D. Aleksa.
Kūrėjo teigimu, jis iš pradžių parodoje norėjo eksponuoti anksčiau sukurtus darbus, bet atvažiavęs į vietą ir internete pasidomėjęs sinagogos istorija bei pamatęs nuotraukas, kuriose užfiksuotas apleistos sinagogos pastatas su grotomis ant langų, kad benamiai nelįstų į vidų ir jos toliau neniokotų, sprendimą pakeitė.
Būtent grotos su išraitytomis širdelėmis D. Aleksai ir padarė ypatingą įspūdį, nes jos buvo visiškame disonanse su apleista erdve ir nesiderino su aplinka. „Taip atsirado draugystė su šiuo pastatu ir gimė šios parodos idėja – sukurti įvairias grotas, su vienu dabartinio lango rėmo atkartojimu. Parodos pavadinimas gimė Vikipedijoje skaitant sinagogos istoriją, apie daug kartų keistą šio pastato paskirtį – nuo maldos namų iki druskos sandėlio, viščiukų peryklos ir dabartinio Audiovizualiųjų parodų centro. Tai iš interneto paimta frazė, taikliai atspindinti esmę“, – pasakojo menininkas.
„Parodos darbai sukurti reflektuojant apleistos sinagogos, kurioje šiuo metu yra įsikūręs Audiovizualiųjų menų centras, architektūrą ir kontekstą. Besikeičianti sinagogos paskirtis pereina nuo dvasiškumo iki destrukcijos, o po to prie kultūros ir išsaugojimo. Atkartodamas prieš renovaciją buvusias grotas, autorius tarsi sujungia vienos vietos praeities ir dabarties įvaizdžius“, – pranešime spaudai rašė parodos organizatoriai.
Parodoje pristatomi penki iš metalo ir medžio sukurti kūriniai. Panaudotas medis taip pat turi savo istoriją – jį D. Aleksa paėmė iš seno apleisto pastato Vilniuje. Menininko teigimu, pats darbo procesas užtruko apie porą mėnesių, tačiau generuoti idėją, kol buvo susipažįstama su tema, kontekstu, užtruko gerokai ilgiau.
„Parodos atidaryme lankytojai nebuvo gausiai susirinkę, tačiau atėjusieji alytiškiai iš karto pradėjo prisiminti, kaip čia viskas atrodė anksčiau. Malonu, kad paroda iš karto sukėlė diskusiją apie sinagogos praeitį“, – džiaugėsi kūrėjas.
Parodą „Pakeista paskirtis“ bus galima aplankyti Audiovizualiųjų menų centre iki rugsėjo 7 dienos. Uždarymo dieną lankytojų lauks staigmena – 12 valandą parodos autorius supažindins su paroda, pristatydamas savo kūrinius.